Avustavat ADAS-järjestelmät yleistyvät

Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät ovat yleistyneet – kalibroinnista huolehdittava arkipäiväistenkin huoltotoimenpiteiden jälkeen

Viime vuosina kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät ovat yleistyneet valtavasti ja ne ovat jo hyvin tyypillisiä muutaman vuoden vanhoissa autoissa. Järjestelmät tuovat autoilijalle lisämukavuutta ja turvallisuutta, mutta myös uusia vaatimuksia korjaamoille. Kun autoon tehdään järjestelmään vaikuttavia, yksinkertaisiakin huolto- tai korjaustöitä, on järjestelmä kalibroitava. Jos tämä jätetään tekemättä, autoilija saattaa huomata virheen ikävänä yllätyksenä myöhemmin.

Kamera-, tutka- ja lasertekniikkaan perustuvat, kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät ovat lisääntyneet viime vuosina valtavasti. Kyseessä voi olla esimerkiksi kaistallapitojärjestelmä, älykkäät ajovalot tai automaattinen hätäjarrutus. Nämä eivät ole enää vain uusimpien premium-autojen ilmiö, vaan järjestelmiä esiintyy jopa kymmenen vuoden ikäisissä automalleissa, ja muutaman vuoden vanhoissa autoissa ne ovat jo yleisiä. Autoilijalle järjestelmät tuovat lisämukavuutta ja –turvallisuutta, mutta myös korjaamoiden on huomioitava järjestelmien vaatimukset arkipäiväisissäkin huoltotoimenpiteissä. Aina kun autolle suoritetaan tavanomaisiakin huolto- tai korjaustöitä, jotka vaikuttavat ADAS-järjestelmään, tulee järjestelmän kamerat ja tutkatkalibroida uudelleen.

Kalibroinnin tekemättä jättäminen voi aiheuttaa harmia tai jopa vaaratilanteita

Mikäli kalibrointi jätetään tekemättä, autoilija voi havaita muutoksen ikävänä yllätyksenä myöhemmin. ”Autoilija saattaa huomata esimerkiksi kaistallapitojärjestelmään käytettävän kameran kalibrointivirheen, jos auton asema ajokaistalla on väärä. Pienikin kalibrointivirhe voi näkyä käytännössä ikävästi, jos kamera ikään kuin katsoo vähän vinoon. Kuljettajalta poistuu äkkiä luottamus järjestelmään tällaisen virheen myötä”, kertoo insinööri ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Juha Seppälä Örumilta. Myös älykkäät ajovalot ovat esimerkki tällaisesta järjestelmästä. ”Älykkäitä ajovaloja käytettäessä auto säätää valon määrää automaattisesti niin, ettei vastaantulijaa tai edessä ajavaa häikäistä. Jos kalibrointi on pielessä, saattaa vastaantulija häikäistyä ja väläyttää valoja. Järjestelmä, joka on aiemmin toiminut automaattisesti, onkin nyt käyttökelvoton ja kuljettaja joutuu manuaalisesti vaihtamaan lyhyiden ja pitkien valojen välillä”, avaa Seppälä. Toisaalta kalibroinnin tekemättä jättäminen voi aiheuttaa myös suoranaisia vaaratilanteita. ”Kalibrointivirhe automaattisessa hätäjarrutusjärjestelmässä saattaa aiheuttaa vaaratilanteen, jos auto suorittaa hätäjarrutuksen tunnistaessaan hidastetöyssyn edessä olevaksi esteeksi” Seppälä toteaa.

ADAS-toiminnoissa käytettävien tunnistimien kalibrointi täytyy suorittaa, kun tunnistimen ja ajoneuvon koordinaatiston suhde muuttuu. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi tuulilasin vaihto, pyöränsuuntaus tai alustan komponenttien vaihto. Usein kalibrointitarve liitetään autovauriokorjaukseen, mutta yksinkertaisetkin auton alustaan tehtävät korjaustyöt vaativat sen, että kamera- ja tutkajärjestelmä on kalibroitava uudelleen. ”Jos kalibrointia ei tehdä, kamera- tai tutka ikään kuin katsovat hieman eri suuntaan kuin mihin auto kulkee”, Seppälä avaa.

Asiantunteva korjaamo voi erottautua osaamisellaan

Kuluttaja luottaa usein siihen, että korjaamolla on asiantuntemus hoitaa hänen ajoneuvoonsa liittyvät asiat kuntoon asianmukaisesti. Ja näin pitääkin olla. Korjaamolla on vastuu suorittaa itse, tai alihankkia, tarpeelliset kalibrointityöt aina sitä vaativien toimenpiteiden jälkeen. On myös hyvää palvelua, että ajoneuvo saadaan kuntoon, eikä asiakkaan tarvitse palata huomattuaan kalibrointivirheen harmillisesti vasta myöhemmin ajon aikana tai pahimmillaan selvitellä asiaa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Koska kalibrointi aiheuttaa jonkin verran myös lisätyötä, on tärkeää huomioida tämä jo kustannusarviota tehdessä, ja korjaamon on hyvä viestiä asiasta selkeästi asiakkaalle – kertoa miksi toimenpide on tärkeää tehdä ja osoittaa, että ajoneuvo huolehditaan kokonaisuudessaan kuntoon.

Korjaamoille kalibrointijärjestelmiin satsaaminen vaatii jonkin verran investointeja sekä perehtymistä eri merkkien ja mallien vaatimiin komponentteihin. Toisaalta laitteiston ohella investoidaankin myös korjaamon osaamiseen ja sen kehittämiseen. Itse laitteiston ohella koulutus ja asiantunteva tekninen tuki on edellytys ADAS-järjestelmien parissa työskentelyyn. ”Diagnon teknisellä palvelulla on useiden vuosien kokemus eri järjestelmistä” Seppälä toteaa. Satsaamalla laitteistoon ja osaamiseen korjaamo voi myös erottautua asiantuntemuksellaan.

Lisätietoja:

Juha Seppälä, Liiketoiminnan kehitysjohtaja, Örum Oy Ab, p. 010 569 4491