Laatua ja asiantuntemusta – pitkiä asiakassuhteita

16.11.2018

Pitkäaikaiset asiakassuhteet rakennetaan luottamuksen avulla. Esimerkiksi autoilijoille on tärkeää löytää korjaamo, johon he voivat luottaa. Asiakas valitsee korjaamon monen kriteerin perusteella. Oikean sijainnin, oikeanlaisen ja hyvän palveluvalikoiman sekä ystävällisen henkilökunnan lisäksi asiantuntemus ja työn laatu ovat olennaisia. Alkuperäislaatuiset tuotteet varmistavat huolto- ja korjaustöiden onnistumisen. Sama kaava pätee niin varaosan toimittajaan kuin korjaamon asiakkaisiin. Kaiken oleellisen pitää toimia ja laatuun pitää pystyä luottamaan, jotta syntyy pitkiä asiakassuhteita ja luottamusta.

Turvallisuus ja laatu kulkevat käsi kädessä

Valitsemalla alkuperäislaatuisia ja luotettavia tuotteita ja varaosia, korjaamo varmistaa huollon onnistumisen ja voi luottaa siihen, että asiat sujuvat ennakoitavalla ja toivottavalla tavalla. Turvallisuuteen liittyvät osat, kuten iskunvaimentimet, jarrut ja muut korin osat rasittuvat paljon vaihtelevissa olosuhteissa ja ne voivat nopeasti muuttua turvattomiksi ilman asianmukaista huoltoa. Korjaamon ammattitaito ja asiantuntemus – niin työn kuin huoltoon käytettävien osien valinnan osalta – luovat luottamusta, jonka avulla rakennetaan pitkiä asiakassuhteita. Käyttämällä alkuperäislaatuisia ja luotettavia tuotteita ja varaosia, korjaamo puolestaan varmistaa huollon onnistumisen ja voi luottaa siihen, että asiat sujuvat ennakoitavalla ja toivottavalla tavalla.

Kuva: Etu- ja taka-akselikokonaisuus (ZF). Vuonna 1994 ZF lanseerasi USA:ssa täydellisen etuakselijärjestelmän BMW Z3 Roadster -automalliin. Nykyisin vastaavat itsenäisesti toimivat etu- ja taka-akselijärjestelmät ovat käytössä autovalmistajilla kaikkialla maailmassa.

Pidä silmällä erityisesti iskunvaimentimia

Örumin tuotepäällikkö Jani Tammi muistuttaa, että esimerkiksi ZF:n asiantuntijat suosittelevat iskunvaimentimien toimintakyvyn tutkimusta ensimmäisen kerran noin 80 000 kilometrin kohdalla ja sen jälkeen 20 000 kilometrin välein. – Hyvin tai oikeastaan vain täydellisesti toimivat iskunvaimentimet varmistavat ajoturvallisuuden.

Jarrujen tarkistaminen on tärkeää

Esimerkiksi jarrupalojen pitää olla luotettavasti ja turvallisesti toimiakseen paksuudeltaan yli 2 mm. Määräaikaishuollossa jarrupalojen paksuuteen kannattaa kiinnittää huomiota ja varmistaa että jarrupalat kestävät seuraavaan huoltoon, autolle vuoden aikana kertyneet ajokilometrit huomioiden. Sen lisäksi, että korjaamo tarkistaa jarrulevyt ja jarrupalat, myös jarrusatuloiden ja jarruletkujen tarkastaminen on tarpeen sen varmistamiseksi, että niissä ei ole vuotoja ja että ne toimivat. Käyttämällä aina ensiasennuslaatuisia jarrunosia varmistetaan auton luotettava toiminta ja normaalit huoltovälit.

Tarkkaile myös alustaa

Alustan ja ohjauksen komponentit, kuten säätövarret, voivat kulua tai vahingoittua lian tai ajoneuvoon osuneiden esineiden vuoksi. Mikäli vahingoittuneita osia ei vaihdeta, auton ajettavuus heikentyy huomattavasti ja autossa matkustavien turvallisuus vaarantuu. On myös tärkeää tarkastaa alustan nivelien kumipinnat. Sisään roiskuva vesi huuhtoo pois voiteluaineet, jonka vuoksi likahiukkaset pääsevän niveleen.

Esimerkiksi Sachs-iskunvaimentimilla ja -lisäosilla sekä Lemförderin alusta- ja ohjauksenosilla korjaamo on täysin varusteltu kaikenlaisiin alustan töihin. – Örumin tavoitteena on tarjota korjaamoille mahdollisimman laaja ja Suomalaiseen autokantaan perustuva, alkuperäislaatuinen tuotevalikoima.

Etuakseliyksikkö (TRW).

Poikittaistukivarsi (Lemförder).

Ammattitaito ja osaamisen jatkuva kehittäminen

Käytännön harjoittelua ja teknisen osaamisen merkitystä ei tietenkään saa unohtaa. Täydennettynä vaikkapa korjaamokonsepteilla ja henkilökunnan täydennyskouluttamisella, niin isot kuin pienet korjaamot sekä muut autokorjaamoalan toimijat voivat saavuttaa tarkan tuote- ja järjestelmäosaamisen ja varmistaa asiantuntevan palvelun ja asiakkaiden luottamuksen.

Artikkelin kuvat: ZF FRIEDRICHSHAFEN AG/ZF AFTERMARKET